DUA2022
PENGURUSAN
DALAM ISLAM
(PEMBERIAN
GANJARAN : MOTIVASI DALAM PEKERJAAN)
DISEMAK
OLEH : PUAN WAN RUSWANI BINTI WAN ABDULLAH
NAMA
DAN NO. MATRIK AHLI KUMPULAN :
NAMA
|
NO. MATRIK
|
FATIN
NADHIRAH BINTI ATAN
|
02DSK17F2076
|
ADNEEN
SOFEA BINTI KUSMANI
|
02DSK17F2070
|
NURULSALIHAH
BINTI SUDIN
|
02DSK17F2090
|
NARISSHA
BINTI NAZI ASMI
|
02DSK17F2024
|
NUR
SABIHA BINTI SALEH
|
02DSK17F2078
|
NIK
NUR SAHEIRA BINTI AZAFILEE
|
02DSK17F2018
|
NUR
QASRINA BALQIS BINTI DZULHELMY
|
02DSK17F2080
|
PENGENALAN PEMBERIAN GANJARAN
- Pemberian ganjaran merupakan aspek penting dalam dunia pekerjaan. Ganjaran juga dapat mengpengaruhi motivasi pekerjaan dan sekalis gus meningkatkan produktiviti organisasi. Sesebuah organisasi harus mengetahui betapa pentingnya ganjaran itu dalam mempengaruhi kualiti dan produktivi.
- Faktor ganjaran menjadi aset yang terpenting dalam memotivasikan pekerja. Oleh itu, organisasi harus mewujudkan sistem ganjaran yang efektif dan fleksibel bagi memotivasikan tingkahlaku perkera dan mempercayai bahawa pekerja mempunyai keperluan, nilai matlamat dan jangkaan yang berbeza ganjaran yang ditawarkan.
PENGERTIAN GANJARAN
- Dalam Kamus besar Bahasa Indonesia disebutkan bahawa ganjaran adalah Hadiah (sebagai pembalas jasa), hukuman,balasan. Dari pengertian ini dapat difahami bahawa ganjaran dalam bahasa Indonesia boleh digunakan untuk balasan yang baik maupun yang buruk.
- Sementara itu dalam bahasa Arab ganjaran diistilahkan dengan tsawab. Tsawab juga bermaksud pahala, upah dan balasan. Tsawab banyak ditemukan dalam Al-Quran khususnya ketika kitab suci ini berbicara tentang apa yang akan diterima oleh seseorang baik di dunia mahupun di akhirat dari amal perbuatannya.
- Berdasarkan penelitian dari ayat-ayat Al-Quran tsawab selalu diterjemahkan kepada balasan yang baik.
- Dalam pembahasan yang lebih luas , pengertian istilah “ganjaran”dapat dilihat sebagai Ganjaran adalah preventif dan represif yang menyenangkan dan boleh pendorong , atau memberi motivasi kepada seseorang.
PEMBERIAN
GANJARAN LEBIH DIKENALI
SEBAGAI UPAH ATAU GAJI
SEBAGAI UPAH ATAU GAJI
Pemberian Ganjaran lebih
dikenali sebagai upah atau gaji. Menurut Muhamed Sulaiman, Aizuddinur Zakaria
(2010) menyatakan definisi upah adalah pembayaran yang dibuat majikan di atas
usaha yang terlibat dalam proses produksi.
Sepertimana sabda
Rasulullah SAW:
“Berilah upah sebelum
kering peluhnya
Dan beritahulah upah itu
adalah hasil kerjanya”
(Dicatat oleh
al-Baihaqi)
Gaji dibawah Akta
Pekerjaan 1955 didefinisikan gaji pokok dan semua bayaran lain secara tunai
yang mesti dibayar atau diberi ganjaran kepada seseorang pekerja untuk
kerja-kerja berkaitan dengan kontrak perkhidmatannya. Bagaimanapun bayaran atau
pemberian ganjaran ini tidak termasuk ; Seksyen 2(1) (Goh Chen Chuan,2010)
1. Bayaran penginapan atau pembekalan sebarang makanan, bahan
api, lampu air atau peruntukan rawatan perubatan atau sebarang keperluan atau
perkhidmatan yang diluluskan.
2. Sebarang caruman yang dibayar oleh majikan kepada sebarang
tabung pencen, atau kebajikan pekerjaan.
3. Sebarang elaun perjalanan atau nilai sebarang konsesi
perjalanan.
4. Sebarang jumlah yang mesti dibayar kepada seseorang
pekerja menanggung perbelanjaan khas yang telah dibelanjakan oleh beliau
menurut sifat pekerjaannya.
5. Sebarang ganjaran yang mesti dibayar di atas pemberhentian
atau persaraannya.
6. Sebarang bonus tahunan atau sebarang bahagian daripadanya.
Oleh itu, gaji yang
layak dibayar adalah gaji pokok telah menjadi rundingan antara majikan dan
pekerja berdasarkan kontrak perkhidmatan dan majikan wajib memenuhi kontrak
tersebut mengikut tempoh pengajian. Tempoh pengajian ialah tempoh bagi gaji ke
atas kerja-kerja yang telah dilakukan oleh seorang pekerja perlu dibayar. Kontrak
perkhidmatan mest menentukan satu tempoh pengajian yang tidak boleh melebihi
satu bulan.
PRINSIP - PRINSIP PEMBERIAN GANJARAN
1. Pemberian
ganjaran harus ada batasnya.
Pemberian
hadiah tidak bisa menjadi metode yang dipergunakan selamanya. Proses ini cukup
difungsikan hingga tahapan penumbuhan kebiasaan saja. Manakala proses
pembiasaan dirasa telah cukup, maka pemberian hadiah diakhiri.
2. Penilaian
didasarkan pada perilaku bukan pelaku.
Untuk
membezakan antara pelaku dan perilaku memang masih sukar terutama bagi yang
belum biasa. Apalagi kebiasaan yang tertanam kuat dalam pemikiran kita yang
sering menyamakan kedua hal tersebut. Istilah atau panggilan seperti anak soleh
dan anak pintar yang menunjukkan sifat pelaku tidak dijadikan alasan pemberian
penghargaan kerana akan menimbulkan persepsi bahawa anak soleh boleh ada dan
boleh hilang.Tetapi harus menyebutkan secara langsung perilaku anak yang
membuatnya memperoleh hadiah.
3. Ia
haruslah diselaraskan pada proses, bukan hasil.
Banyak orang lupa,
bahawa proses jauh lebih penting daripada hasil. Proses pembelajaran, iaitu
usaha yang dilakukan pekerja, adalah merupakan perjuangan yang sebenarnya.
Sedangkan hasil yang akan diperoleh nanti tidak boleh dijadikan punca
kejayaannya. Orang yang cenderung lebih mengutamakan hasil dan tidak terlalu
mempersoalkan bagaimana proses pencapaian tersebut dilakukan.
KELEBIHAN GANJARAN
- Memberikan pengaruh yang cukup besar terhadap jiwa anak didik untuk melakukan perbuatan yang positif dan bersikap progresif.
- Dapat menjadi pendorong bagi anak didik lainnya untuk mengikuti yang telah memperoleh pujian dari guru-gurunya , baik dalam tingkah laku , sopan santun ataupun semangat dan motivasinya dalam berbuat yang lebih baik. Proses ini sangat besar keberkesanannya dalam memperlancar pencapaian tujuan pendidikan.
KEKURANGAN GANJARAN
- Dapat menimbulkan impak negatif apabila guru melakukannya secara berlebihan, sehingga murid menjadi merasa bahawa dirinya lebih hebat dari teman-temannya.
- Umumnya ganjaran membutuhkan alat tertentu serta membutuhkan perbelanjaan dan lain-lain.
GANJARAN DALAM ORGANISASI
- Ganjaran dalam organisasi merupakan satu bahasan selanjutnya setelah motivasi dalam organisasi. Hal ini menunjukkan, bahawa ganjaran merupakan sesuatu yang mampu memotivasi individu untuk bekerja lebih giat. Dilihat dari pentingnya ganjaran yang diberikan oleh organisasi terhadap anggotanya, maka sistem yang digunakan pun harus sesuai dengan perjanjian antara organisasi dengan anggotanya.
FAKTOR - FAKTOR YANG
MEMPENGARUHI NILAI/BESARNYA GANJARAN
- Besar kecilnya ganjaran atau gaji yang diberikan.
- Prestasi, dimana apabila pegawai atau anggota suatu organisasi mempunyai prestasi yang bagus maka ganjaran yang diberikan akan lebih baik.
- Pengalaman, apabila pegawai atau anggota organisasi mempunyai pengalaman kerja ataupun berpengalaman dalam berorganisasi maka ganjaran pun akan lebih baik.
- Potensi yang dimiliki oleh pegawai ataupun anggota organisasi, potensi bisa mempengaruhi cara pegawai yang bergabung dalam suatu organisasi dalam bekerja ataupun menyelesaikan tugasnya serta dalam memecahkan suatu masalah, sehingga tujuan organisasi bisa tercapai dengan baik.
- Suasana kerja, hal ini bisa dikaitkan dengan iklim organisasi dimana bila suasana kerja tidak nyaman maka pegawai tidak akan tenang dan tidak dapat berkonsentrasi dengan pekerjaannya. Ini menyebabkan kinerja yang dilakukan akan kurang efektif, sehingga akan berdampak pada ganjaran yang akan diberikan.
TUJUAN GANJARAN
• Untuk
memberikan motivasi pada setiap pekerja yang bergabung atau bekerja pada suatu
organisasi ataupun suatu perusahaan.
• Para
pekerja dapat lebih termotivasi untuk melakukan tugas-tugasnya dengan lebih
baik dan efisien demi mendapatkan ganjaran yang setimpal atas segala jerih
payah yang mereka lakukan.
• Membantu
organisasi memperoleh pekerja yang baik dalam menyelesaikan tugas pekerjaannya.
• Mendorong
pekerja berusaha mencapai prestasi kerja yang diinginkan.
• Mempertahankan
pekerja dalam organisasi
MOTIVASI DALAM PEKERJAAN
Motivasi pekerjaan adalah sangat penting bagi kita untuk bertahan di kerjaya tertentu,
untuk mengembangkan kerjaya, dan juga untuk mencapai tahap kerjaya yang
tertinggi. Tanpa motivasi kerja, mustahil bagi kita untuk mendapatkan prestasi kerja
yang tinggi yang akan mempengaruhi perkembangan kerjaya anda.
Orang-orang yang berjaya dalam kerjaya adalah mereka yang memiliki motivasi kerja. Jika seseorang yang memiliki kemahiran yang baik bermaksud dia seseorang yang memiliki motivasi tinggi untuk menguasai kemahiran itu. Jika seseorang yang mampu menyelesaikan pekerjaan dengan baik dan cepat, bermaksud dia memiliki motivasi kerja yang tinggi. Termasuk mereka yang selalu disiplin ketika bekerja, kerana motivasi kerjanya yang luar biasa.
Persaingan kerja bukanlah hal yang mudah. Setiap tahun, akan muncul ribuan tenaga kerja baru yang bersedia menggantikan kedudukan kita. Walaupun penganggur, pekerja yang datang dari luar negara, ataupun pekerja di syarikat pesaing juga boleh mengancam kerjaya kita jika kita tidak mampu mempertahankan kerja dengan baik. Jadilah yang terbaik, pertahankan motivasi kerja kita dengan bijak.
Menurut
Islam, kerja merupakan sesuatu yang digariskan bagi umat manusia. Bekerja
adalah sesuai dengan kudratnya sekaligus menjadi cara untuk memperoleh
kebahagiaan dunia dan akhirat, lahir dan batin. Ajaran Islam mendorong semua
orang supaya berusaha sungguh-sungguh untuk menguasai pekerjaannya. Dengan
demikian, setiap muslim tidak dapat dipisahkan dengan kerja, dengan kerja
berarti ia menjunjung martabat kemanusiaannya. Setiap muslim akan kehilangan
martabat kemanusiaannya bila tidak mahu bekerja.
APA YANG BOLEH MENINGKATKAN MOTIVASI PEKERJA ?
Tips 1 : Agih tugas ikut kemampuan dan
minat
Tidak
semua tugasan itu sesuai untuk semua orang. Anda perlu mengagihkan tugas yang
ada mengikut kemampuan dan minat pekerja anda dengan baik. Sebab itu pentingnya
untuk anda mengadakan sesi interview ketika mahu mengambil mereka bekerja.
Tanyakan kepada mereka pengalaman, minat dan juga kelulusan yang mereka ada. Di
situ anda dapat melihat potensi yang ada pada diri mereka dan lihat juga posisi
yang di pohon mereka itu sesuai untuk mereka atau tidak.
Tips 2 : Mengatur waktu kerja
Tempoh
kerja juga menjadi satu hal yang sensitive. Pekerja bukanlah robot yang boleh
bekerja 24 jam tanpa henti. Oleh itu tetapkan rules khusus berkaitan dengan
waktu bekerja. Adakan jadual agar mereka boleh bekerja mengikut syif.
Tips 3 : Suasana tempat kerja
Sediakan
ruang kedai yang cantik, menarik dan nyaman untuk bekerja. Bukan sahaja pembeli
yang akan menyukai dekorasi kedai anda, malah pekerja juga akan rasa gembira
dapat bekerja di ruangan kerja yang cantik dan indah.
Tips 4 : Kemudahan untuk pekerja
Pekerja
sangat menghargai majikan yang prihatin akan keperluan mereka. Sediakan tempat
khusus untuk mereka solat atau berehat untuk makan. Motivasi mereka akan terus
meningkat apabila mendapat tempat mencari rezeki yang punya kemudahan ini.
Tips 5 : Menyediakan keperluan lengkap
Sebolehnya
sediakan bahan bahan yang bagus untuk pekerja anda. Jika tempat kerja
memerlukan computer, sediakan computer yang sesuai, bukanlah komputer lama yang
tidak berfungsi dengan baik. Jika anda menyediakan alatan untuk bantuan kerja
yang lain, sediakan yang baru dan yang rosak lebih baik di tukar dengan segera.
Barulah pekerja anda dapat menjalankan tanggungjawab dengan selesa.
MERANCANG
MOTIVASI PEKERJA
Terdapat teori bahawa pekerja (manusia) sebenarnya tidak minat untuk bekerja dan cuba mengelakkan menjalankan tugas jika keadaan mengizinkan. Pekerja ini harus diberi arahan setiap kali dan diselia dengan ketat. Terdapat juga teori di mana pekerja dipercayai sebagai bersedia melaksanakan tugas dan tanggungjawabnya. Pekerja ini tidak perlu diarah atau dipaksa membuat tugasnya. Adalah dipercayai bahawa pekerja di dalam golongan kedua akan berkerja dengan lebih kuat lagi jika diberi insentif yang berpatutan.
Apakah yang
boleh memberi motivasi kepada pekerja-pekerja agar lebih komited menjalankan
tugas dan tanggungjawab mereka?
Beberapa
orang pakar di dalam motivasi pekerja telah memajukan teori-teori motivasi
seperti yang dinyatakan di bawah ;
1.Abraham
Maslow
Hierarki Keperluan
Di dalam
penulisannya yang diterbitkan pada tahun 1943, Abraham Maslow memajukan
cadangannya di bawah tajuk "A Theory of Human Motivation"
Mengikut
teori tersebut, terdapat lima (5) peringkat keperluan manusia (pekerja).
Ia dipercayai
boleh meningkatkan motivasi pekerja.
Bermula
dengan peringkat yang rendah sekali, peringkat berkenaan adalah:
• Keperluan Fisiologi. Inilah keperluan
asas manusia seperti makanan, tidur dan tempat kediaman. Sekiranya salah satu
daripada keperluan ini tidak dipenuhi, ia akan mempengaruhi arah fokus pekerja
semasa menjalankan sesuatu tugas.
• Keperluan Keselamatan. Termasuk di
dalam keperluan ini adalah keselamatan peribadi, keselamatan kewangan,
kesihatan dan tidak akan menjadi mangsa penyalahgunaan kuasa.
• Keperluan Sosial. Inilah keperluan
manusia untuk dicintai dan merasai perasaan "kekitaan". Semua pekerja
perlu merasai bahawa mereka diperlukan dan mempunyai peranan tersendiri di
dalam organisasi. Jika dipenuhi, perasaan ketegangan dan tekanan
("stress") di kalangan pekerja dapat dielakkan atau dikurangkan.
• Keperluan Kehormatan Diri
("Esteem"). Keperluan ini ada kaitan dengan keperluan pekerja untuk
dihormati dan diberi peluang menghormati orang lain. Beri mereka tugas yang
boleh memberi mereka peluang untuk memberi sumbangan. Ini akan meningkatkan
"penghormatan diri" (self-esteem.)
• Keperluan Berkembang Diri. Keperluan
ini berkaitan dengan keperluan untuk mencapai cita-cita diri sendiri mengikut
potensi seseorang manusia (pekerja). Mengkit Maslow keperluan untuk berkembang
diri dapat memberi motivasi yang berkekalan. Termasuk di dalam keperluan ini
ialah peluang untuk menggunakan kreativiti, kebolehan menyelasaian
masalah-masalah dan mengalami aktiviti yang bermoral. Keperluan dari peringkat
kedua hingga peringkat kelima adalah keperluan "psychological."Tidak mudah
untuk merancang mana satu keperluan dijadikan sebagai tumpuan seseorang
pekerja. Di samping itu, kesemua keperluan itu tidak boleh dipenuhi pada masa
yang sama.
2. Teori
"Expectancy" oleh Vroom
Vroom
mencadangkan motivasi berasaskan kepada ekspektasi. Berbanding dengan
teori-teori oleh Maslow dan Herzberg, Teori yang diwujudkan oleh Vroom:
• dapat menangani perbezaan
• memberi tumpuan kepada masa sekarang
dan masa akan datang, manakala teori Maslow dan Herzberg memberi tumpuan kepada
yang telahpun berlalu
• mengaitkan tingkahlaku (behavior)
dengan matlamat
3. Teori
Ekuiti Motivasi Kerja oleh John Stacy Adam
(John Stacy
Adam's Equity Theory)
Berasaskan
kepada teori ini, sekira majikan tidak bersikap adil terhadap seseorang
pekerja, ini akan mempengaruhi tingkahlaku pekerja itu.
Mereka akan
merasai tidak selesa dan daripada itu akan kehilangan minat dan daya untuk
menjalankan tugas-tugas mereka.
4. Teori
Menyediakan Matlamat oleh Edwin Locke
(Goal-Setting
Theory by Edwin A. Locke
Pada
pertengahan tahun 1960, Locke telah bermula mengkaji perkara ini. Beliau telah
mengambil apa yang ditulis oleh Aristotle mengenai kejadian tertentu dan apakah
mengakibatnya pada tahap yang terakhir (Aristotle's form of final causality.)
Dari
kajiannya mengenai matlamat peningkatan prestasi, Locke telah mengemukakan
pandangan-pandangannya bahawa:
• adalah sukar untuk mencapai
matlamat-matlamat itu
• matlamat yang senang dicapai
mengakibatkan tahap pencapaian yang rendah
• matlamat yang samar tidak dapat
memperbaiki tahap prestasi
• matlamat boleh dijadikan lebih
spesifik melalui pengukuran atau penyenaraian
Kelemahan-kelemahan
teori ini termasuklah:
• matlamat pekerja mungkin tidak
sejajar dengan objektif organisasi dan mungkin bertentangan mengakibatkan
prestasi yang tidak memuaskan
• penyediaan matlamat tugas-tugas yang
kompleks mungkin menjejaskan prestasi. Banyak masa dan tenaga digunakan untuk
mencapai matlamat-matlamat dan bukan untuk menjalankan tugas-tugas yang
berkenaan
5.Teori
Pengurusan Scientifik oleh Frederick Taylor
(Frederick
Taylor's Scientific Management Theory)
Mengikut
Taylor cara saintifik, kerja boleh dilalukan dan dipermudahkan.
Terdapat
empat (4) prinsip, iaitu:
• Menjalankan kajian saintifik ke atas
tugas-tugas
• Menggunakan cara saintifik dalam
pemilihan, latihan dan pembangunan setiap pekerja
• Mempastikan semua pekerja turut
menggunakan cara di bawah sistem saintifik yang diwujudkan dan dilaksanakan
• Mengagihkan tugas sama rata di antara
pengurus-pengurus dan pekerja-pekerja
Cara ini dapat meningkatkan produktiviti.Walau
bagaimanapun, ia juga meningkatan kebosanan dalam menjalankan tugas. Ia dapat
menjadikan pekerja seperti mesin yang mana tidak akan mendatangkan kesan yang
baik.Anda dapat bantuan daripada teori-teori motivasi ini untuk merancang
bagaimana meningkatkan motivasi pekerja anda.Semasa melakukan perancangan
meningkatkan motivasi pekerja, perlu diingatkan bahawa kepimpinan, budaya
organisasi, pasukan pengurusan dan alam sekitar sama ada di dalam organisasi
atau di luar perlu diambilkira.Pengetahuan mengenai teori-teori motivasi
pekerja memberi penghayatan kepada anda sebagai pengurus, sama ada Pengurus
Sumber Manusia, pengurus barisan hadapan atau penyelia.Ini amat berguna di
dalam urusan mempertingkatan motivasi pekerja.
RUMUSAN
Secara
kesimpulannya, polisi dan system pemberian ganjaran dan faedah adalah satu
tugas yang dilakukan. Terdapat banyak dilemma dan rintangan yang mesti dihadapi
dalam, membentuk sistem ganjaran ganjaran dan faedah yang benar-benar
menguntungkan kedua-dua pihak iaitu majikan dan pekerja. Selain dari mereka
bentuk sistem ganjaran dan faedah ini, kaedah melaksanakannya juga bukan mudah.
Persoalan yang sering di timbulkan adalah sejauh mana pentingnya pemberian
ganjaran dan faedah ini ke atas peningkatan prestasi pekerja.
GAMBAR
TEORI MOTIVASI PEKERJAAN
Menurut
Abraham Maslow, manusia memiliki lima tingkat kebutuhan hidup yang akan selalu
berusaha untuk dipenuhi sepanjang masa hidupnya. Lima tingkatan yang dapat
membezakan setiap manusia dari sisi kesejahteraan hidupnya, teori yang telah
rasmi di akui dalam dunia psikologi.
Kebutuhan
tersebut berjinjang dari yang paling mendesak hingga yang akan muncul dengan
sendirinya saat kebutuhan sebelumnya telah dipenuhi. Setiap orang pasti akan
melalui tingkatan-tingkatan itu, dan dengan serius berusaha untuk memenuhinya,
namun hanya sedikit yang mampu mencapai tingkatan tertinggi dari piramid ini.
Lima tingkat
kebutuhan dasar menurut teori Maslow adalah sebagai berikut (disusun dari yang
paling rendah) :
1. Kebutuhan
Fisiologis
Contohnya
adalah : Sandang / pakaian, / makanan, papan / rumah, dan kebutuhan biologis
seperti buang air besar, buang air kecil, bernafas, dan lain sebagainya.
2. Kebutuhan
Keamanan dan Keselamatan
Contoh
seperti : Bebas dari penjajahan, bebas dari ancaman, bebas dari rasa sakit,
bebas dari terori, dan semacamnya.
3. Kebutuhan
Sosial
Misalnya
adalah : Memiliki teman, memiliki keluarga, kebutuhan cinta dari lawan jenis,
dan lain-lain.
4. Kebutuhan
Penghargaan
Dalam
kategori ini dibagi menjadi dua jenis, Eksternal dan Internal.
– Sub
kategori eksternal meliputi : Pujian, piagam, tanda jasa, hadiah, dan banyak
lagi lainnya.
– Sedangkan
sub kategori internal sudah lebih tinggi dari external, peribadi tingkat ini
tidak memerlukan pujian atau penghargaan dari orang lain untuk merasakan
kepuasan dalam hidupnya.
5. Kebutuhan
Aktualisasi Diri
Maslow
melakukan sebuah kajian kualitati dengan metode analisis biografi guna mendapat
gambaran jelas mengenai aktualisasi diri.
Dia
menganalisis riwayat hidup, karya, dan tulisan sejumlah orang yang dipandangnya
telah memenuhi kriteria sebagai peribadi yang beraktualisasi diri. Termasuk
dalam daftar ini adalah Albert Einstein, Abraham Lincoln, William James, dan
Eleanor Roosevelt.
Berdasarkan
hasil analisis tersebut, Maslow menyusun sejumlah kualifikasi yang
mengindikasikan karakteristik peribadi-peribadi yang telah beraktualisasi :
1. Memusatkan
diri pada realiti (reality-centered), yakni melihat sesuatu apa adanya dan
mampu melihat persoalan secara jernih, bebas dari biasa.
2. Memusatkan
diri pada masalah (problem-centered), yakni melihat persoalan hidup sebagai
sesuatu yang perlu dihadapi dan dipecahkan, bukan dihindari.
3.
Spontan, menjalani kehidupan secara semulajadi, mampu menjadi diri sendiri serta
tidak berpura-pura.
4. autonomi
peribadi, memiliki rasa puas diri yang tinggi, cenderung menyukai kesendirian
dan menikmati hubungan persahabatan dengan sedikit orang namun bersifat
mendalam.
5. Penerimaan
terhadap diri dan orang lain. Mereka memberi penilaian tinggi pada
individualitas dan keunikan diri sendiri dan orang lain. Dengan kata lain
orang-orang yang telah beraktualisasi diri lebih suka menerima anda apa adanya
ketimbang berusaha mengubah anda.
6. Rasa humor
yang ‘tidak agresif’ (unhostile). Mereka lebih suka membuat lelucon yang
mentertawakan diri sendiri atau keadaan manusia secara umum (ironi), menjadikan orang lain sebagai bahan lawakan dan ejekan.
7.
Kerendahatian dan menghargai orang lain (humility and respect).
8. Penghargaan yang segar (freshness of appreciation), ialah melihat sesuatu dengan sudut
pandang yang asli, berbeza dari kebanyakan orang. Kualiti inilah yang
membuat orang-orang yang telah beraktualisasi merupakan peribadi-peribadi yang
kreatif dan mampu menciptakan sesuatu yang baru.
9. Memiliki
pengalaman spiritual yang disebut Peak experience.
NB: Peak
experience atau sering disebut juga pengalaman mistik adalah suatu kondisi saat
seseorang (secara mental) merasa keluar dari dirinya sendiri, terbebas dari
kungkungan tubuh kasarnya.
Pengalaman
ini membuat kita merasa sangat kecil atau sangat besar, dan seolah-olah menyatu
dengan semesta atau keabadian.
No comments:
Post a Comment